Marten
49
€ 279.000
BTW Betaald
Taonga
Zeiljacht
15,00 m
X
4,17 m
X
2,10 m
2004
Composiet
6
In IJmuiden - Nederland. Contact For Sail in Enkhuizen
Yanmar 75 Pk / 55 kW
Carbon romp, mast, giek, stuurwielen, spi-boom, North Sails zeilen, teak dek, watermaker, verwarming, kaartplotter, omvormer, magnetron, reddingsvlot

Vraag meer informatie over de Marten 49

Naam:
Telefoonnummer:
E-mail adres:
Onderwerp:

Algemeen

Ontwerper:
Reichel/Pugh & SP Technologies
Werf:
Azzzura Yachts (Marten Yachts) in Nowra - Australia
CE:
A
Rompvorm:
Rondspant
Rompkleur:
Grijs
Dek en opbouw kleur:
Wit
Dek en opbouw materiaal:
Composiet
carbon dek met 7 mm teak en carbon opbouw met antislip
Ramen:
6x Carbon Marten flush dekluik op de opbouw (1x 54, 2x 30, 3x 20), 4x Carbon Marten flush dekluik in het teak dek (bij eigenaarshut en badkamer, voorkajuit en aft lazerette), 2x hangende aft lazerette flush dekluiken, 2x flush in de bovenste rand van de romp ingebouwd plexiglas salon raam, 2x Lewmar Atlantic patrijspoort in de kuip en 1x groot plexiglas kajuit ingangsluik met plexiglas ingangsluiken
Kuip:
Achterkuip
Doorvaarthoogte normaal:
2.200 cm
Variabele diepgang:
Diepgang:
210 cm
Diepgang maximaal:
360 cm
Diepgang minimaal:
210 cm
Lengte waterlijn:
1.353 cm
Waterverplaatsing:
11.229 kg
Ballast:
3.413 kg
Besturing:
Stuurwiel
2x stuurstand met 2x 3 spaaks Carbon stuurwiel
Plek besturing:
Buiten
Roer:
Enkel
carbon balans roerblad
Kiel/zwaard:
Hefkiel
ophaalbare vinkiel met een torpedo - met de 12 Volt aangedreven hydraulische lift unit is de Lift kiel binnen 1,5 minuut omhoog
Bediening variabele driftbeperking:
Hydraulisch
Opmerkingen:

The Marten 49 is a perfect example of a modern cruiser racer. It was conceived for the owner who wishes to combine the excitement of a performance racing yacht with the ability to make fast comfortable passages whilst cruising. It is differentiated from other yachts in its class by its detailed design, state of the art construction methods and lightweight materials that provide superb performance. This Marten 49 includes the standard lifting keel for maximum windward performance when racing and reduced draft for accessibility to harbours and anchorages when cruising. 

 

Construction

  • All interior joinery is constructed from lightweight materials carefully selected to meet the highest international standards, creating a luxurious and practical interior of outstanding quality.
  • Machinery and systems are selected for their purpose whilst being sensitive to the handling and performance qualities of the yacht.
  • The construction utilises the most advanced concepts of pre preg carbon fibre materials, producing a robust, yet ultra-light hull, deck and structure, the equivalent of round the world racing yachts that Marten Yachts are renowned for.
  • The carbon fibre rig and in-boom furling system results in an easy to handle sail plan designed to keep the yacht sailing at optimum speeds with ease.
  • Speedy carbonium antifouling
     

Maintenance done in 2011:

  • Keel bearings preventive replacement
  • Hull sprayed in silver with a black striping
  • Bow thruster installed, Maxpower
  • Lopo navigation lights
  • Inside all lighting changed to LED
  • Both diesel heaters preventive overhauled
  • PBO backstay
     

Maintenance done in 2013:

  • Full underwater hull and keel done
  • Put in epoxy
     

Maintenance done in 2014:

  • New battery bank
  • Alternator reconditioned
  • Membrane watermaker replaced
     

Maintenance done in 2015:

  • Boom sprayed
  • Indoor spot repairs
  • 1 of 5 B & G meters on the mast revised
  • Navigation adjustments: AIS, WIFI NMEA, Raymarine plotter, Extra B & G display inside
     

Condition:

  • Technically very good
  • Relatively not much sailed
  • Many spare parts and provisions for off shore races
     

2x Footrest in the cockpit
4x Popup mooring cleats
2x Aft pushpits integrating flag holder and stern nav. light and single bow pulpit with integrating navigation lights
Forestay chain-plate with attachment for headsails
 

A great example of the timeless Marten 49 design and build. "Taonga" has recently become available and is the most competitively priced M49 on the market today. Whether its Blue-water cruising or performance handicap IRC/ORC racing you seek, there are few alternative better than the Marten 49.

Accommodatie

Salon:
Stahoogte:
195 cm
Hutten:
3
voorkajuit en 2x achterkajuit
Slaapplaatsen:
vast: 6 extra: 2
Type interieur:
Modern, houtlook
licht fineer afgewerkt met Engelse Tawa met donker grijze alcantara stoffering
Kleur stoffering:
Grijs
Matrassen:
Kussens:
Gordijnen:
donker grijze gordijnen
Watertank & materiaal:
430 liter kunststof
(in 2 tanks)
Watertankmeter:
Watermaker:
in 2014 voorzien van een nieuw membraan
Vuilwatertank & materiaal:
75 liter kunststof
met een elektrische pomp
Vuilwatertank afvoerpomp:
Watersysteem:
Druksysteem
elektrisch en een voetpomp bij de kombuis voor zeewater
Warm water:
21 liter boiler (verwarmd via de motor of via 220 Volt walstroom)
Zeewaterpomp:
Aantal douches:
1
badkamer met douche en elektrisch automatische douche water afvoerpomp
Toiletten:
1 Handmatig Jabus
Radio/CD-speler:
Sony radio/CD-speler met speakers in de salon en speakers in kuip
Kooktoestel & brandstof:
3 pit(ten) gas
Force Ten
Oven:
Force Ten
Koelkast & voeding:
50 liter elektrisch
met een compressor
Vriezer:
75 liter
met een compressor
Verwarming:
hete lucht 2x Eberspacher (in 2011 preventief geserviced)
Opmerkingen:
  • 2011 : LED interieur verlichting met dimmers
  • Klok en Barometer

Accommodation
The interior is lightweight veneer finished with English Tawa. All joinery is built and finished to Marten Yachts high quality finish

The modern interior is constructed using a mix of painted surfaces with timber veneers; there are handrails throughout with fabric-covered headliners

MASTER CABIN
Large double wardrobe with hanger space and storage shelves, side sofa seat, centre double berth 200 x 140 cm with storage beneath
There is a separate toilet with hand basin and vanity units forward of the owners cabin
 

HEAD / SHOWER
Including "Jabus” manual pump toilet, moulded GRP sink, paper holder, mixer tap for hot/cold pressurized water, soap and cup holder, towels hooks, front opening lockers with mirrors, electrical bilge pump and one opening port light in the deck

AFT CABINS
The yacht has 2 aft cabins
Both aft cabins have a large 200 x 140 cm double berth
Both aft cabins have a wardrobe with a shelf above and bedside unit

Opening cockpit port light in each cabin

SALOON
Curved sofa and dining table with storage under cushions, which doubles as a sea berth with lee cloth

The salon has a large central dinette table

A utility hanging locker is positioned to starboard inside the companionway

Motor en elektra

Aantal identieke motoren:
1
Merk:
Yanmar
Model:
4JH 2-HTE
Bouwjaar:
2004
Vermogen:
1x 75 pk
55 kw
Brandstof:
Diesel
Verbruik:
3 liter/uur
Keerkoppeling:
Overbrenging:
Schroefas
Voortstuwing:
Klapschroef
2-blads en een 3 blads Gori klapschroef als reserve
Koeling:
Indirect
Brandstoftank aantal:
1
Totale inhoud brandstoftank(s):
170 liter
Materiaal brandstoftank:
Rvs
Max snelheid:
9 knopen
Kruissnelheid:
8 knopen
Brandstoftankmeter:
Toerenteller:
Oliedrukmeter:
Temperatuurmeter:
Boegschroef:
Elektrisch
2011 : ophaalbare Maxpower
Accu:
2014 : 600 Ah service accu's
Acculader:
Mastervolt
Dynamo:
160 A
(gereviseerd in 2014)
Accumonitor:
Omvormer:
Mastervolt
Voltmeter:
Walstroom:
vaste stroomaansluiting met een aardlekschakelaar
Walstroomkabel:
Voltage:
12V 220V
Opmerkingen:
  • Mastervolt DC convertor

Navigatie en elektronica

Kompas:
2x Suunto F116 mm
(op de stuurstanden)
Log/snelheid:
B & G
Dieptemeter:
B & G
Windmeter:
B & G + 2x Carbon Offshore Wind top unit (1.60 m)
Navigatieverlichting:
2011 : LOPO LED navigatie verlichting (3-kleuren-, anker-, stoom-, boeg- en hek verlichting)
Roerstandaanwijzer:
via autopilot
Autopilot:
B & G
GPS:
2015 : Raymarine Hybrid Touch chart plotter
Kaartplotter:
2015 : Raymarine Hybrid Touch chart plotter
in de kuip
AIS:
2015 : Raymarine AIS
Marifoon:
1x Raymarine & 1x Icom
de Raymarine is aangesloten op de kuipspeakers en de Icom VHF is voor binnen en buiten gebruik
Satellietcommunicatie:
Sailor Iridium
telefoon
Opmerkingen:
  • 2015 : NMEA wireless router
  • 2015 : B & G Multi Display bij de kaartentafel
  • De B & G instrumenten zijn volledig voorbereid voor Racing
  • 5x B & G Maxi display in een bracket op de mast (onder de giek), waarvan 1 display in 2015 is vernieuwd
  • B & G Remote Vision (B & G Race Wireless Race Vision)
  • Windex

Tuigage

Type tuigage:
Fractioneel
Aantal masten:
1
Mast materiaal:
Koolstof
Carbon Southern Spars mast en giek (in 2015 gespoten), aluminium neerhouder, Rod rigging met 2 sets swept back (25 graden) zalingen, geen running backstays, PBO achterstag (2011) met een hydraulische achterstagspanner en een 2e ROD achterstag
Verstaging:
Rod rigging
Zeiloppervlak:
145 m<sup>2</sup>
Aantal zeilen:
19
Zeilmaker:
North Sails : 3DL | UK Halsey Sails : Tapedrive Ultra | Dacron
Grootzeil:
1x North Sails (2007) : 3DL grootzeil (82m²) met gelagerde Ronstan karren en 1x volledig doorgelat Dacron Cruising grootzeil (2005)
Trysail:
2006 : 1x Trysail
Genua:
North Sails (deze zijn van 2007) : 1x 3DL Genua 2, 1x 3DL Genua 3 en 1x 3DL Genua 4 | 1x Dacron Cruising Genua (2005) | UK Halsey Sails (deze zijn van 2004) : 1x Tapedrive Ultra Genua 1, 1x Tapedrive Ultra Genua 3 en 1x Tapedrive Ultra Genua 4
Fok:
2007 : North Sails : 1x 3DL Jib top
Voorzeil rolsysteem :
Facnor
Stormfok:
2006 : 1x stormfok
Gennaker:
North Sails (deze zijn van 2007) : 1x A-1 VMG (295m²), 1x A-2 Run light (267m²), 1x A-4 Run heavy (267m²) en 1x A-9 power (195m²) | UK Halsey Sails (deze zijn van 2004) : 1x A-1 Code-0 (230m²) en 1x A-5 Reacher (200m²) | 1x Gennaker met een slurf
Lieren:
Harken ST : 2x B46 (elektrische grootschoot lier), 2x B56.2 STA (genuaschoot lier) en 2x B48.2 STA (1x elektrische val lier)
Elektrische lieren:
3
Handmatige lieren:
3
Selftailing:
6
Opmerkingen:
  • De grootschoot, de vallen, de trimlijnen, de neerhouder en de reeflijnen lopen vanaf de mast via 2x 3 dubbele deck organizers onderdeks naar de lieren in de kuip
  • Maffioli Dyneema lopend want
  • Diverse en verschillende Loop blocks aanwezig
  • 6x Spinlock stopper in de kuip (voor vallen en trimlijnen)
  • Alle blokken aan boord zijn gelagerde Frederiksen blokken
  • 2x 500 cm Genua rails met 2x vanuit de kuip verstelbare (ook belast) genua kar en 250 cm grootschootoverloop met een gelagerde kar (licht verzonken in de kuipvloer)
  • De spanners van het topwant en de intermediates zijn gemakkelijk verstelbaar tijdens zeilwedstrijden en van Racing Quality
  • 2e Voorstag met Tuff Luff inclusief een rod binnenstag
  • Zwarte grootzeilhuik
  • 3x Mylar – Gennaker opberg hoes

Uitrusting buitenom

Ankers & materiaal:
1 20 kg Bruce gegalvaniseerd
met een carbon anker aansluiting aan de 20m 10mm gegalvaniseerde ketting en ca. 65m 15mm Nylon ankerlijn
Anker bevestiging:
Lijn & ketting
Ankerlier:
Elektrisch
Maxwell VW 2200 lijn/ketting ankerlier met voetswitsches op het voordek
Buiskap:
sprayhood over de kajuitingang
Zeerailing:
rvs scepters, hekstoel (3x dyneema railing draad), open preekstoel en dubbeldraads railingdraad
Zwemplatform:
open spiegel
Zwemtrap:
losse zwemtrap
Teakdek:
Stootwillen, lijnen:
Opmerkingen:
  • Sail storage locker in the foredeck with flush carbon hatch lid
  • Self-draining anchor locker with hinged flush composite hatch lids
  • Many spare parts
  • 20FT container voor opslag
  • Shipping cradle

Veiligheid

Reddingsboei:
Reddingsvlot:
8 persoons BFA reddingsvlot (moet gekeurd worden)
EPIRB:
Bilgepomp:
Handmatig Elektrisch 2x handmatige en 1x elektrische/automatische bilgepomp
Brandblusser:
2x 1 Kg poeder brandblusser en 1x 2 Kg CO2 blusser
Gasbun met afvoer:
Zelflozende kuip:
Opmerkingen:
  • Noodhelmstok
  • Lifesling
  • Jon Buoy op de hekstoel

Partners