Beneteau
First 53F5
€ 145.000
BTW Betaald
EXIT
Zeiljacht
16,20 m
X
4,48 m
X
2,45 m
1993
Polyester sandwich
6
op verkoopterrein
Perkins 80 Pk / 59,66 kW
Comfortabel, zeewaardig, snel, 3x ruime hut, 2 badkamers, Elvstrom laminaat grootzeil + genua (2014), Eberspacher, vriezer, omvormer, teak dek

Vraag meer informatie over de Beneteau First 53F5

Naam:
Telefoonnummer:
E-mail adres:
Onderwerp:

Algemeen

Ontwerper:
Bruce Farr & Pininfarina
Werf:
Beneteau - France
Bouwnummer:
31
Rompvorm:
rondspant
Rompkleur:
wit
Dek en opbouw kleur:
wit
Dek en opbouw materiaal:
polyester sandwich
polyester dek met teak en polyester opbouw met anti slip
Ramen:
Lewmar dekluiken (met craquelee) en ramen (met rol-gordijntjes)
Kuip:
achterkuip
Doorvaarthoogte normaal:
22 m
Diepgang:
245 cm
Lengte waterlijn:
1.322 cm
Waterverplaatsing:
14.000 kg
Ballast:
4.300 kg
Besturing:
stuurwiel
2x Whitlock stuurstand met 2x dubbelspaaks zwarte aluminium stuurwiel bekleed met leder en voorzien van 2 zwarte stuurwielhoezen
Plek besturing:
buiten
Roer:
enkel
balansroer
Kiel/zwaard:
vaste kiel
vinkiel
Opmerkingen:
  • Witte polyester romp met groene biezen
  • Teak op de kuipbanken en teak op de kuipvloer (teak blokroosters op de kuipvloer achter beide stuurwielen)
  • Op 5 winters na, werd in een overdekte stalling overwinterd en heeft vanaf september 2015 tot mei 2017 in een winterstalling gestaan
  • Het jacht wordt door de tweede eigenaar (sinds 1998) verkocht
  • The sensation mixed with the power and agility that is the First 53F5, is quite simply the expression of a triple talent
  • The talent of Beneteau, Pininfarina and of Farr Yacht Design
  • A yacht for ocean-going cruises but perfectly at ease amongst the finest Admiral's Cup fleet, daring to be faster than the one-off IOR 50 footers - something that has rarely been seen
  • Unique surroundings created by the finest materials, curved forms, intelligently distributed lighting, an inventory both aesthetic and functional
  • The twin leather sheathed steering wheels leave the cockpit clear and allow the helmsman to be in the best observation position constantly, upwind or downwind
  • The Beneteau First 53F5 -> her symbolic flower -> the Compass Rose !
  • Designed for performance ocean-going cruises, this high quality, fully loaded and competitively priced world cruiser can be easily handled solo or by a sailing couple
  • She has been kept by his meticulous owner on a program of regular, preventive maintenance and improvements

Accommodatie

Kajuit:
Stahoogte:
205 cm
Eethoek:
Hutten:
3
voorkajuit en 2x achterkajuit
Slaapplaatsen:
vast: 6 extra: 2
Type interieur:
Klassiek, warm
kersen betimmering (was destijds een speciale extra optie) met groene Alcantara bekleding in de salon
Kleur stoffering:
groen
Matrassen:
Kussens:
Watertank & materiaal:
400 liter kunststof
Watertankmeter:
Watersysteem:
druksysteem
elektrisch
Warm water:
boiler (verwarmd via de motor of via 220 Volt walstroom)
Aantal douches:
2
2x badkamer met 2x douche
Toiletten:
2 Handmatig 1x Par en 1x Jabsco
Radio/CD-speler:
High Class Fusion MS-NRX200 radio/cd-speler met 2x speaker in de voorkajuit, 2x speaker in de salon, 2x Maestro kuipspeaker en een afstandsbediening
Kooktoestel & brandstof:
3 pit(ten) gas
rvs Force Ten
Oven:
rvs Force Ten
Magnetron:
Philips Whirlpool Space Cube A4827 (220 Volt)
Koelkast & voeding:
elektrisch
Combi top-/front loader koelkast met een Isotherm compressor
Vriezer:
toploader koelkast/vriezer met een Isotherm compressor en een vriesvakje in de Combi top-/front loader koelkast
Verwarming:
hete lucht Eberspacher verwarming met blaaspunten in de voorkajuit, in de salon en in de achterkajuit
Opmerkingen:
  • Ruime langskombuis aan stuurboord met een dubbele rvs wasbak
  • 2x Rvs thermosfles met een rvs houder (in de kombuis)
  • In 2007 zijn alle donker blauwe matrassen in alle hutten vernieuwd
  • Slingerzeiltjes in alle hutten
  • Douche in de kuip (warm en koud)

Motor en elektra

Aantal identieke motoren:
1
Merk:
Perkins Sabre
Model:
Prima M80T
Serienummer:
BB30145/U637241W
Bouwjaar:
1993
Aantal cilinders:
6
Vermogen:
1x 80 pk
59,66 kW
Urenteller:
Draaiuren:
1.875
Brandstof:
diesel
Verbruik:
6 liter/uur
Keerkoppeling:
Overbrenging:
schroefas
Voortstuwing:
klapschroef
3-blads en een Rope-Cutter
Koeling:
indirect
Brandstoftank aantal:
1
Totale inhoud brandstoftank(s):
200 liter
Materiaal brandstoftank:
polyethyleen
Max snelheid:
8 knopen
Kruissnelheid:
6 knopen
Brandstoftankmeter:
Toerenteller:
Accu:
3x 180 Ah Semi-Traction Heavy Duty service accu (April 2018), 1x 56 Ah VMF-Calcium accu (mei 2018), 1x 50 AH Exide start AGM accu (mei 2018) en 1x 125 Ah start accu
Acculader:
120 A
2018 : Victron Multiplus 12V/3.000W/120A
Dynamo:
Accumonitor:
Omvormer:
3.000 Watt
2018 : Victron Multiplus 12V/3.000W/120A
Voltmeter:
Walstroom:
vaste aansluiting met een aardlekschakelaar
Walstroomkabel:
Verbruiksmonitor:
Voltage:
12V 220V
Opmerkingen:
  • 1x DCC 4000 Battery Monitor
  • 1x Victron BMV-501 Battery Monitor
  • 1x Victron Atlas bedieningspaneel bij de kaartentafel
  • Diverse 12 Volt en 220 Volt stopcontacten

Navigatie en elektronica

Kompas:
2x Plastimo
op de stuurstanden
Log/snelheid:
B&G Halcyon 330
Dieptemeter:
B&G Halcyon 330
Windmeter:
B&G Halcyon 330
Navigatieverlichting:
3 kleuren top-, anker-, stoom-, dek-, boeg-, hek- en kuip- (in de giek) verlichting
Autopilot:
B&G + wired remote control
GPS:
1x Furuno GPS/WA A5 Navigator + 1x B&G
Radar:
Furuno
de radardome is op een wit gespoten aluminium radarpaal gemonteerd (op het achterschip)
SSB ontvanger:
Skanti HF-SSB Radio System TRP7000
Marifoon:
Skanti VHF 3000
Weatherfax/Navtex:
Weatherfax Furuno DFAX
(nazien)
Opmerkingen:
  • 4x B&G Master 20/20 display op een bracket op de mast (onder de giek)
  • R&R antenne in de masttop met Windex
  • Laptop met een Tsunamis Navigator programma, die aan het B&G systeem is gekoppeld
 

Tuigage

Type tuigage:
fractioneel
sloep 19/20 getuigd
Aantal masten:
1
Mast materiaal:
aluminium
wit geschilderde (in 2007) doorgestoken mast, wit geschilderde (in 2007) aluminium giek, in 2007 wit geschilderde hydraulische Navtec neerhouder, dubbele set (in 2007) wit geschilderde zalingen, kotterstag, hydraulische Navtec achterstagspanner en wegneembare bakstagen
Verstaging:
rod rigging
Zeiloppervlak:
105 m<sup>2</sup>
Aantal zeilen:
11
Zeilen materiaal:
laminaat
Zeilmaker:
Elvstrom
Grootzeil:
1x Elvstrom (2014) doorgelat laminaat grootzeil met grijze Tafetta aan beide zijden (beschermt tegen UV) en 2x ouder grootzeil
Genua:
1x Elvstrom (2014) laminaat rolgenua met grijze Tafetta aan beide zijden (beschermt tegen UV), 1x North Sails (1993) rolgenua 3, 1x North Sails (1993) rolgenua 4 en 1x rolgenua 3
Fok:
1993 : North Sails : kotterfok
Voorzeil rolsysteem :
Harken rolfoksysteem
Stormfok:
1993 : North Sails : stormfok
Spinnaker:
1x North Sails (1993) Spinnaker en 1x Spinnaker
Lieren:
rvs Lewmar lieren: 2x 48ST, 2x 44ST, 2x 54ST, 2x 70ST en 1x elektrische lier (gereviseerd in juni 2018)
Elektrische lieren:
1
Handmatige lieren:
8
Selftailing:
9
Opmerkingen:
  • Wit gespoten Carbon Spinakerboom
  • Wit gespoten Jockey pole
  • Nieuwe zwarte grootzeilhuik met Lazy-Jacks
  • Nieuwe zwarte genuahuik (Rocon)
  • Spectra vallen
  • Frederiksen dekbeslag, genua rails en blokken
  • Kevlar checkstays
  • Verwijderbare kotterstag
  • Mastjack
  • Aparte zeilenberging/bemanningshut, bereikbaar via het dekluik op het voordek

Uitrusting buitenom

Ankers & materiaal:
1 Bruce anker rvs
met ca. 50 meter ankerketting
Anker bevestiging:
ketting
Ankerlier:
elektrisch
Muir
Buiskap:
kleine sprayhood over de kajuitingang
Buitenkussens:
groene kuipkussens
Zeerailing:
rvs scepters, preekstoel, hekstoel en dubbeldraads geplastificeerde zeerailing met midscheepse doorgangen
Preek- en hekstoel(en):
Zwemplatform:
elektrisch neerklapbaar zwemplateau, voorzien van teak
Zwemtrap:
rvs
Teakdek:
Stootwillen, lijnen:
Kuiptafel:
Opmerkingen:
  • Teak buitenboordmotorsteun op de hekstoel
  • Loopplank
  • Diverse extra en reserve onderdelen, zoals bijvoorbeeld de rvs Granny Bars (deze rvs beugels kunnen op de opbouw rond de mast worden gemonteerd, waar men tijdens het heisen van de zeilen tegenaan kan leunen)

Veiligheid

Reddingsboei:
Bilgepomp:
Handmatig Elektrisch
Brandblusser:
moeten gekeurd/vernieuwd worden
Radarreflector:
Gasbun met afvoer:
Zelflozende kuip:
Opmerkingen:
  • Noodhelmstok
  • Rvs veiligheidsogen in de kuip voor Life-Line
  • Het jacht is als Z-schip in het Nederlandse Kadaster ingeschreven

Partners